OPIS
Celem utworzenia Pracowni było instytucjonalne włączenie IFG UWr. w międzynarodową sieć projektów medioznawczych, które wraz z postępującą w wyniku przemian cywilizacyjnych (globalizacja, upowszechnienie się kultury masowej opartej na komunikacji wizualnej i audiowizualnej) medializacją świata systematycznie zyskują na znaczeniu, badając specyfikę estetyki komunikacji medialnej, która wpływa na funkcjonowanie literatury w świadomości społecznej. Zakorzenienie Pracowni w IFG UWr. umotywowane jest faktem, iż zasadnicza część uniwersyteckiego medioznawstwa w krajach niemieckojęzycznych wywodzi się z dyscyplin germanistycznych i, ogólniej, literaturoznawczych – w oparciu o przekonanie, że dwudziestowieczna literatura coraz silniej „dzieje się” w kontekstach medialnych, tworzonych przez audiowizualne massmedia, a ludzie pióra coraz częściej realizują się w pozaliterackich formach medialnych, wzbogacając jednocześnie własne piśmiennictwo o strategie narracyjne zapożyczone z mediów nie-literackich.
Obszary badawcze Pracowni obejmują m. in. następującą problematykę:
- „interfejs” estetyczny między literaturą a innymi mediami (film, teatr, słuchowisko);
- estetyka Nowych Mediów i ich interakcje z literaturą;
- transformacje estetyczne w procesie translacji między różnymi formami komunikacji kulturowej (ze szczególnym zwróceniem uwagi na aspekty literaturoznawcze/germanistyczne);
- historia i typologia mediów w kontekście germanistycznym;
- literatura elektroniczna (np. e-booki);
- literatura w Sieci (formy literatury internetowej);
- liberatura (formy interakcji między treścią książki a jej formą fizyczną); 8) wzajemne przenikanie się literatury i innych mediów (literatura w mediach, media w literaturze);
- wzajemne inspiracje estetyczne literatury i mediów.
KIEROWNIK
prof. dr hab. Jacek Rzeszotnik | |
biogram | |
E-MAIL: jacekrz@ifg.uni.wroc.pl
|
|
Tel.+48 71 3752 867 | |
Gabinet 322 |